Asertywność

Asertywność

Asertywność – definicja, przykłady, jak ćwiczyć.

Asertywność to bardzo ważna umiejętność, która przydaje się w różnych obszarach naszego funkcjonowania. Pozwala skutecznie wyrażać siebie oraz budować zdrowe relacje z innymi. Jaka jest definicja asertywności? Co dzięki niej zyskujemy i jak ją ćwiczyć? Zapraszam do dalszej części wpisu!

Spis treści:

1. Co to asertywność? Dlaczego asertywność jest ważna?

2. Co daje asertywność w pracy?

3. Techniki asertywne – jak rozwijać i ćwiczyć asertywność?

4. Asertywność, przykłady z życia.

5. Bibliografia.

1. Co to asertywność? Dlaczego asertywność jest ważna?

Czym właściwie jest asertywność i dlaczego warto jej się nauczyć? To pytanie często pojawia się w kontekście zdrowych relacji, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Asertywność to umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć i potrzeb zachowując szacunek zarówno do siebie, jak i innych. To sztuka zachowania równowagi między stanowczością, a uprzejmością, która umożliwia obronę swojego stanowiska bez wyrządzania przykrości drugiej osobie.

Rozważając ten temat, należy zrozumieć, dlaczego asertywność jest ważna. Przede wszystkim to fundament budowania zdrowych relacji, czy to na gruncie zawodowym, czy prywatnym. Kiedy potrafimy jasno wyrazić swoje zdanie, to unikamy frustracji, nieporozumień i konfliktów, co za tym idzie, czujemy się bardziej autentyczni w kontakcie z innymi i nie dopuszczamy do sytuacji, gdy robimy rzeczy wbrew naszej woli, aby na przykład kogoś zadowolić. Otwarta komunikacja emocji zapobiega także ich tłumieniu, którego skutki rzutują na nasze zdrowie cielesne i psychiczne. Co więcej, asertywność wspiera wysokie poczucie własnej wartości — gdy mamy wgląd w siebie i potrafimy opowiedzieć o naszych potrzebach, zyskujemy większą pewność siebie oraz pozytywny obraz własnej osoby. Także w sferze zawodowej ta umiejętność zapewnia nam możliwość podzielenia się swoimi pomysłami, negocjacji warunków, skutecznej współpracy czy obrony własnych praw.

Przykłady asertywności

2. Co daje asertywność w pracy?

Asertywność w miejscu pracy to umiejętność, która nie tylko sprzyja budowaniu pozytywnych relacji, ale także wpływa na nasz rozwój osobisty i zdolność radzenia sobie z wyzwaniami płynącymi ze środowiska zawodowego.

Jedną z głównych korzyści asertywności w pracy jest możliwość efektywnego komunikowania się. Dzięki tej zdolności jesteśmy w stanie wyrazić swoje myśli i oczekiwania — ułatwia to zrozumienie naszego punktu widzenia przez współpracowników oraz przełożonych, a tym samym eliminuje nieporozumienia. Jednocześnie gotowość do wysłuchania i nieprzekraczania granic innych buduje atmosferę wzajemnego szacunku w zespole.

Jak wiadomo, wśród współpracowników zdarzają się konflikty, zwłaszcza przy presji czasu i osiągnięć, lecz tym, co daje asertywność w pracy, to zdolność do ich rozwiązania, dzięki konstruktywnym argumentom. Osoby asertywne potrafią wyrazić opinię w sposób zdecydowany, ale zarazem szanujący drugą stronę. Unikają agresji, a więc zachowują się profesjonalnie i dążą do znalezienia rozwiązań korzystnych dla wszystkich.

Asertywność wpływa również na nasze samopoczucie w miejscu pracy — zyskujemy poczucie kontroli nad sytuacją. To z kolei przekłada się na wzrost satysfakcji z wykonywanych obowiązków, zatem i na większe zaangażowanie, czy motywację.

Zastanawiając się, co daje asertywność w pracy, warto wspomnieć o skutecznych negocjacjach, które są możliwe dzięki umiejętności otwartego komunikowania swojego stanowiska na określony temat. Ta zdolność sprawdza się także przy zarządzaniu zespołem, gdyż pozwala podejmować świadome decyzje, nie ulegając zewnętrznej presji.

3. Techniki asertywne – jak rozwijać i ćwiczyć?

Nie każdy ma naturalną zdolność do asertywnego komunikowania swojego zdania — całe szczęście jest to obszar, nad którym można pracować! Aby rozwijać i ćwiczyć asertywność można skorzystać z pomocy specjalistów, czyli psychoterapeuty lub coacha. Dobrą metodą jest także uczestnictwo w zorganizowanym szkoleniu, które z reguły przyjmuje formę treningu asertywności, dającego okazję do praktycznego przećwiczenia technik asertywnych.

Jednak umiejętność tę można rozwijać i ćwiczyć we własnym zakresie — oto kilka popularnych technik:

Zdarta płyta — podczas rozmowy należy powtarzać swój argument tak długo, aż druga strona go przyjmie do wiadomości i zrezygnuje z dalszej polemiki.

Jujitsu — to brak odpowiadania na czyjś atak, przy jednoczesnym zachowaniu spokoju. Nie dochodzi do tzw. odbijania piłeczki, dzięki czemu nie wzrasta napięcie, a konflikt się nie rozwija. Kluczowa jest tu cierpliwość, aby nie działać pod wpływem impulsu i silnych emocji.

Z treści na proces – w sytuacji, gdy rozmowa na konkretny temat przekształca się w konflikt, a jej obecny główny wątek znacząco odbiega od problemu, który pierwotnie chciało się rozwiązać, warto przekierować uwagę swoją i rozmówcy na to, co się dzieje aktualnie w relacji poprzez ujawnienie towarzyszących nam uczuć i refleksji. Ta technika asertywności jest przydatna, gdy ktoś przekracza nasze granice, a my czujemy dyskomfort. To konfrontacja drugiej strony, z tym że jej zachowanie nam nie odpowiada.

Odkładanie na później – w chwili, gdy rozmowa przestała zbliżać nas do konstruktywnego rozwiązania trudności, warto przełożyć ją na inny czas. To szczególnie pomocne, kiedy zamiast racjonalnych argumentów, do głosu dochodzą emocje. Daje czas na powrót do równowagi oraz przemyślenie swojego stanowiska.

Słoń — to próba wyobrażenia sobie, że jest się słoniem, czyli spokojnym, łagodnym i powolnym. Taka też powinna stać się komunikacja, oparta na próbie zrozumienia i cierpliwości.

Chwila na oddech – czyli odczekanie krótkiej chwili, zanim udzieli się odpowiedzi. Warto dać sobie szansę na przemyślenie tego, co się usłyszało i co w związku z tym chciałoby się zakomunikować rozmówcy. Należy zastanowić się, jakie są potrzeby i oczekiwania w związku z daną wypowiedzią. Dzięki temu nasza komunikacja stanie się bardziej świadoma i zgodna z nami.

4. Asertywność, przykłady z życia.

Asertywność to praktyka, która w dużym stopniu wpływa na nasze codzienne interakcje. Aby lepiej zrozumieć jej znaczenie i wyjaśnić, na czym polega, warto wykorzystać przykłady z życia.

Przyjrzyjmy się więc kilku sytuacjom, w których asertywność odgrywa kluczową rolę, pomagając budować zdrowe relacje i zarządzać różnymi wyzwaniami.

1. Sytuacja w pracy — negocjowanie podwyżki:

Anna, pracownica z wieloletnim doświadczeniem, postanowiła ubiegać się o podwyżkę. Zamiast agresywnego domagania się, czy uległego unikania tematu, zdecydowała się na asertywne podejście. Przygotowała listę swoich osiągnięć oraz przedstawiła konkretny argument dotyczący wzrostu obowiązków. Dzięki temu jej negocjacje były skuteczne, a podwyżka została jej przyznana.

2. Konflikt w rodzinie — ustalanie granic z teściową:

Marcin i jego żona Marta mieli problem w relacji z teściową, która nadmiernie ingerowała w ich życie prywatne. Marcin postanowił na asertywną konfrontację. Przy kolejnej takiej sytuacji, nie okazał złości i agresji, a wyraził swoje potrzeby w spokojny, empatyczny sposób tak, by teściowa mogła zrozumieć jego punkt widzenia. To podejście przyczyniło się do zrozumienia i znalezienia kompromisu.

3. Spotkanie towarzyskie — odmówienie nieodpowiadającej propozycji:

Podczas spotkania towarzyskiego Karolina została poproszona o wzięcie udziału w przedsięwzięciu, które nie było zgodne z jej wartościami i zainteresowaniami. Zamiast się zgodzić z obawy przed odrzuceniem, asertywnie wyraziła swoje stanowisko i odmówiła uczestnictwa. Jej uczciwość została doceniona, a inni zrozumieli, że każdy ma prawo do wyznaczania własnych granic.

4. Zakupy w sklepie — reklamacja produktu:

Izabela kupiła produkt, który nie spełnił jej oczekiwań. Zamiast zignorować problem, postanowiła zgłosić reklamację. Wyraziła swoje obawy klarownie, przedstawiając dowody na wadliwość produktu. Dzięki temu otrzymała zwrot pieniędzy i poczucie, że potrafi bronić swoich praw jako konsumentka.

Te przykłady asertywności pokazują, że jest narzędziem skutecznym w wielu różnych sytuacjach. Pozwala budować zdrowe relacje, zarządzać konfliktami i utrzymywać poczucie własnej wartości, co umożliwia życie w zgodzie ze sobą.

Jeśli chcesz więcej dowiedzieć o asertywności zobacz nasz ebook Ćwiczenia coachingowe Asertywność

5. Bibliografia.

Inglot-Kulas J. (2014). Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć, „Studia i Prace Pedagogiczne” Nr 1, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Poprawa, R. (2017). Asertywność. Główne założenia, zasady i procedury asertywnego radzenia sobie w życiu. Materiały do treningu Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Stolarczyk, B. (2010). Naucz ich jak mają cię traktować! Praktyczny podręcznik asertywności. Helion.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *